PKN
Protestantse Gemeente Ezinge

Bij de collecten Bij de collecten

het IBAN van de diaconie: NL74 RABO 0318 2527 16

Zondag 7 april: Kerk in actie, Colombie - Kansarme jongeren opleiden voor horeca.
In het noorden van Colombia komen steeds meer toeristen naar de Caraïbische kust. Kansarme jongeren die op zoek zijn naar werk, kunnen in hun eigen omgeving leren hoe ze aantrekkelijke en gezonde maaltijden kunnen koken, onder andere in een rijdende kookschool.
De jongeren komen uit de armste lagen van de bevolking aan de noordkust, dicht bij de grens met Venezuela. De meesten zijn inheems of afkomstig uit Venezuela. Ieder jaar worden 80 jongeren opgeleid voor werk in hotels, restaurants of foodtrucks. Ze leren bakken of koken met gezonde lokale voeding en maken kennis met vegetarisch en veganistisch koken.
Jongeren die een eigen bedrijf willen starten krijgen advies over hun bedrijfsplan en een mentor uit de horecasector. Leerlingen volgen cursussen waarvoor ze deelcertificaten behalen. De totale opleiding duurt 3 tot 7 maanden en wordt afgesloten met een erkend diploma.
Met je gift in de collecte steun het programma Werelddiaconaat van Kerk in Actie en help je kansarme jongeren in Colombia op weg naar een baan, inkomen en een hoopvolle toekomst. Van harte aanbevolen

Zondag 14 april: Kerk in actie, Kerk als plek van hoop, hulp en verzoening
Veel daders van de genocide in Rwanda zijn inmiddels terug uit de gevangenis. Maar hoe kunnen buren en kerkleden elkaar ooit weer vertrouwen? Rwandese kerken trainen hun pastors in traumahulp en verzoeningswerk. Ze organiseren ‘Lichtgroepen ‘ waar slachtoffers en daders elkaar ontmoeten en weer leren samenleven. Zeventig procent van de jonge Rwandese bevolking heeft de genocide niet meegemaakt. Hun probleem is gebrek aan werkgelegenheid. Ook voor hen wil de kerk er zijn. Ze biedt de jongeren praktische training aan die hun kansen op werk vergroten. Want deze jonge generatie is de hoopvolle toekomst van Rwanda. Met je gift in de collecte steun je het programma Zending van Kerk in Actie en kan de Rwandese kerk jongeren en getraumatiseerde mensen een steun in de rug geven. Van harte aanbevolen.

Zondag 21 april: Noodhulp
Humanitaire hulp is hulp aan slachtoffers van natuurramp, in vluchtelingenkampen of gewapende conflicten. Het primaire doel van noodhulp is het redden van levens, het verminderen van menselijk lijden en het bewaren en beschermen van menselijke waardigheid. Uw gift zal daar ingezet worden waar hij het hardst nodig is.

Zondag 28 april: Stichting Vuchtelingenwerk Noord Nederland
Stichting VluchtelingenWerk Noord-Nederland streeft naar een samenleving waarin burgers, overheid (gemeenten), bedrijven en instellingen zich actief inzetten voor de opvang en integratie van vluchtelingen, en waarin vluchtelingen de kans krijgen hun leven op te bouwen en in te richten. In de ideale situatie zal het werk van VluchtelingenWerk op het gebied van juridische en maatschappelijke veiligheid en internationale solidariteit niet meer nodig zijn, wanneer de welkome samenleving een stabiele realiteit is. Dit is de droom waar we ons elke dag voor inzetten.
Stichting VluchtelingenWerk Noord-Nederland voert lokaal uit, is regionaal georganiseerd en landelijk ingebed in de Vereniging VluchtelingenWerk Nederland.

Zondag 5 mei: Kerk in actie,Steun voor inwoners en ontheemden in Oekraïne
Verwoeste huizen, een ontwrichte infrastructuur en nauwelijks warmte en elektriciteit. De grootschalige oorlog in Oekraïne gooide het leven en de toekomst van veel inwoners volledig overhoop. Kerk in Actie werkt samen met kerken en hulporganisaties in Oekraïne die ontheemden en slachtoffers van de oorlog blijven helpen. Regionale hulpcentra geven kwetsbare kinderen - zoals in de frontlinie van Kharkiv - een veilige plek, delen voedsel en medicijnen uit aan iedereen die het nodig heeft en bieden hulp bij traumaverwerking. Oekraïense gezinnen ontvangen zadenpakketten, zodat ze minder afhankelijk zijn van voedselpakketten.Met uw gift in de collecte steunt u het programma Noodhulp van Kerk in Actie en help je inwoners en ontheemden in Oekraïne om de oorlog te overleven. Van harte aanbevolen.

Viering
datum en tijdstip 28-04-2024 om 09.30 uur
Gemeentelid van dienst: K. IJpema meer details

Redactievergadering
datum en tijdstip 30-04-2024 om 19.30 uur
meer details

adressen:
Kerkgebouw van de Protestantse Gemeente Ezinge

Torenstraat 46
9891 AH  Ezinge

Wilt u contact opnemen met ons?

Dan graag via de volgende email-adressen of telefoonnummers

Protestantse Gemeente Ezinge
mail voor de kerk van Ezinge
Deze mail wordt niet alle dagen gelezen, dus het kan even duren voor uw vraag wordt doorgestuurd naar de betreffende personen of voor u antwoord krijgt.

ledenadministratie of college van kerkrentmeesters
- mw. K. IJpema

koster
dhr. G. Slopsema

tel.nr. 0594-621817

webmaster

- webmaster

Kerkvenster

Het gemeenteblad van de protestantse gemeente Ezinge.
Kerkvenster verschijnt iedere eerste zondag van de maand, m.u.v. juli en augustus.
Kopij 14 dagen eerder inleveren via: kerkvenster.pge@gmail.com
of bij Allersmaweg 19, 9891 BB  Ezinge